Články vlastní: Marasmová kyselina a merulidial: toxické seskviterpenoidy penízečky drobnovýtrus
Publikováno: Pondělí, 14.09. 2020 - 08:50:56 Od: Prof. Patocka

Marasmová kyselina a merulidial: toxické seskviterpenoidy penízečky drobnovýtrusé

Penízečka drobnovýtrusá (Marasmius conigenus sensu Rea 1922), syn. penízečka šišková (Baeospora myosura Fr. Singer 1938) je drobná houbička rostoucí na podzim na popadaných šiškách jehličnanů (Hagara et al., 2011). Z této houby byly již dříve izolovány dva mutagenní seskviterpenoidy: kyselina marasmová a merulidial (Kavanagh et al. 1949).

Kyselina marasmová je seskviterpenoid, který vykazuje silné antimikrobiální a cytotoxické účinky. V buňkách ascitické formy Ehrlichova karcinomu jsou přednostně inhibovány syntézy RNA a DNA. Kyselina marasmová inhibuje syntézu RNA v izolovaných jádrech, ale neinterferuje s transportem prekurzorů nukleosidů do buněk. RNA polymeráza II a zakončovací enzym (mRNA guanylyltransferáza), dva enzymy metabolismu nukleových kyselin, jsou po preinkubaci s kyselinou marasmovou výrazně ovlivněny. Předpokládá se, že kyselina marasmová působí na syntézu nukleových kyselin přímou inhibicí některých zúčastněných enzymů (Kupka et al., 1983). Pro svou vysokou toxicitu, hodnota LD50 pro myš při i.p. podání je 16-32 mg/kg (Kavanagh et al., 1949), byla látka vyřazena z dalšího výzkumu jako možné antibiotikum, přestože její antibakteriální potenciál byl vysoký (Wagatsuma et al., 1983). Soudě podle počtu publikovaných studií,láká kyselina marasmová odborníky z mnoha přírodovědných oborů.
     Merulidial je antibiotikum  (Jonassohn et al. 1996), které bylo poprvé izolováno z kultivační tekutiny Merulius tremellosus Fr., kmen č. WQ 568. Merulidial inhibuje různé bakterie a houby (Dasgupt a Acharya, 2019), vykazuje mutagenciitu (Jonassohn et al, 1996) a naznačuje, že houby by mohly v budoucnu sehrát při hledání nových antibiotik významnější úlohu než dosud (Stajic et al., 2017).
Dasgupta, A., & Acharya, K. (2019). Mushrooms: an emerging resource for therapeutic terpenoids. 3 Biotech, 9(10), 369.
Stajic, M., Cilerdzic, J., & Vukojevic, J. (2017). Mushrooms as Potent Sources of New Biofungicides. Current pharmaceutical biotechnology, 18(13), 1055-1066.
Hagara L, Antonín V, Baier J. Velký atlas hub. Ottovo nakl., Praha., 2011.
Jonassohn M, Sterner O, Anke H. Structure-activity relationships for unsaturated dialdehydes 12. The reactivity of unsaturated dialdehydes towards triacetic acid lactone. Tetrahedron, 1996; 52(4), 1473-1478.
Kavanagh F, Hervey A, Robbins WJ. Antibiotic Substances from Basidiomycetes: IV. Marasmius Conigenus. Proc Natl Acad Sci U S A. 1949;35(7):343-349. doi:10.1073/pnas.35.7.343
Kupka J, Anke T, Mizumoto K, Giannetti BM, Steglich W. Antibiotics from basidiomycetes. XVII. The effect of marasmic acid on nucleic acid metabolism. J Antibiot (Tokyo). 1983;36(2):155-160. doi:10.7164/antibiotics.36.155
Wagatsuma M, Seto M, Miyagishima T, Kawazu M, Yamaguchi T, Ohshima S. (1983). Synthesis and antibacterial activity of asparagine derivatives of aminobenzylpenicillin. The Journal of antibiotics, 36(2), 147-154.